Evanghelia Nasterii Domnului: Matei cap. 1

Photobucket
Sfantul Matei, scriind Evanghelia sa pentru un public crestin de origine iudeo-palestiniana, abordeaza relatarea Nasterii la modul  acceptabil pentru societatea iudaica: din perspectiva barbatului Familiei Sfinte, adica a dreptului Iosif, logodnicul Mariei.

Pentru ca Evanghelia nu intra in foarte multe detalii, cunoastem putine amanunte despre dreptul Iosif, amanuntele acestea ne sunt furnizate de Traditie:
  • 1. era un om simple de meserie tamplar.
  • 2. pentru ca nu se precizeaza varsta, in crestinism exista doua traditii in aceasta privinta:
    cea ortodoxa il vede pe Iosif ca fiind batran, dispus s-o ocroteasca pe Maria intr-o casatorie formala, mai fusese anterior casatorit si avea deja cativa copii.
    cea catolica il vede pe Iosif ca pe un barbat tanar, castitatea in care a trait cu Maria fiind considerata cu atat mai meritoasa avand in vedere varsta sa.
De la Sfantul Evanghelist Matei, nu aflam amanunte referitoare la evenimentul in urma caruia Fecioara Maria, a aflat ca va naste Fiu (Mt 1, 18), insa aflam trairile  lui Iosif, un barbat bland, cinstit si corect care necrezand marturia Mariei despre Pruncul ei, considerand in cel mai logic mod posibil ca a fost tradat, vrea s-o paraseasca pe logodnica sa insa, probabil din respect, chiar dragoste dar si milos fiind si nevrand s-o impinga direct la moarte (adulterul sau necinstea unei fete fiind pedepsita prin lapidare cu pietre), doreste s-o paraseasca pe ascuns si s-o abandoneze la mila lui Dumnezeu (Mt 1, 19). Nu este o hotarare pe care o ia usor si decizia pe care trebuie s-o ia, il tulbura sufleteste. Framantat de ganduri, intr-o noapte ii apare in vis Ingerul Domnului (numele nu-i este precizat dar putem presupune ca este acelasi care ii apare si Mariei la Bunavestire) care-l indeamna sa aiba incredere in fidelitatea Mariei:  „Iosife, fiul lui David, ne te teme a lua pe Maria, logodnica ta, ca ce s-a zamislit intr-insa este din Duhul Sfant. Ea va naste Fiu si vei chema  numele Lui Iisus, caci El va mantui poporul Sau de pacate.„‘ (Mt 1, 20 – 21). Dumnezeu e intelegator cu framantarile lui Iosif, nu ii porunceste ce sa faca, ci il indeamna spre o decizie, il incurajeaza (v. 20).  si chiar ofera amanunte, indrumari (numele sa fie Iisus) si niste explicatii simple asupra destinului pe care acest Prunc il va avea in iconomia mantuirii (v. 21). Impactul si emotiile pe care acest vis il declanseaza in sufletul lui Iosif este atat de mare incat  abandoneaza orice ganduri si indoieli anterioare, pastrandu-si protectia sa asupra tinerei Maria cu care se casatoreste in fata comunitatii si oferind protectia sa Pruncului ce urmeaza a se naste.

Comments (3)

Leave a comment

0 Shares
Share
Pin
+1
Share
Email